انتخابات، اوکرائين را به کجا خواهد کشاند؟
ارسالي صميمي ارسالي صميمي


مردم اوکرايين در خيابانهای کيف بر عليه آنچه تقلب انتخاباتی خوانده ميشود تظاهرات ميکنند. اين تظاهرات با فراخوان ويکتور يوشچنکو آغاز شد و گسترش يافت. ويکتور يوشچنکو يکی از نامزدان انتخابات رياست جمهوری است که اعلام کرد، مقامات دولتی به نفع ويکتور يانوکويچ نخست وزير کنونی در نتايج انتخابات دستکاری کرد ند. همه ميدانند در پس انتخابات اوکرایین زورآزمايي میان روسیه واتحاديه اروپايي ادامه دارد. این عرصه نبرد روسیه و غرب بر سر اوکرایین است. ویکتور یانوکویچ کاندیدای متمایل به نزدیکی با روسیه و رقیب او یوشچنکو به غرب متمایل است. غرب خواهان پیروزی یوشچنکو است و برای همین تقلب های انتخاباتی ویکتور يانوکویج برجسته میشود و مردم برای پاسداری از دموکراسی و انتخابات ازاد به اعتراض فراخوانده میشوند.

انتخابات در اوکرایین را باید سناریوی دموکراسی و نمايش دموکراسی نامید. کش وگيردر اوکرایین بر خلاف ادعای رسانه هاي خبري جهان بر سر تقلب انتخاباتی نیست، بلکه بر سر این است که کدام کاندید بیشتر غربی است و بیشتر حاضر است برای سیاستها و منافع اروپای غربی و امریکا، از خود قابلیت نشان دهد. دموکراسی و انتخابات در اوکرایین دموکراسی و انتخابی میان کانیدای اروپا و امریکا از یکطرف و روسیه از طرف دیگر است.اگر معنای دموکراسی در اروپای غربی و امریکا این است که مردم هر چهار سال یکبار حق دارند تا از میان احزاب طبقات حاکم یکی را انتخاب کنند تا چهار سال دیگر بر آن ها حکومت کنند، در اروپای شرقی معنای دموکراسی و انتخابات این است که کدام حزب و یا شخصیت با سیاستها و منافع دولتهای اروپا و امریکا همخوا نی بیشتر دا رد و در مسابقه برای غربی نشان دادن خود از دیگران چاپلوس تر است.
اگر در اروپای غربی و امریکا مردم اجازه پیدا میکنند تا هر چهار سال یکبار از میان احزاب چپ و راست طبقه حاکم یکی را بر گزینند، در اروپای شرقی احزاب و شخصیتها بر مبنای سیاستهای چپ و یا راست خود انتخاب نمیشوند، بلکه دوری و نزدیکی کاندیداها به غرب عرصه و موضوع جدال انتخاباتی است. انتخابات در اوکرایین و اروپای شرقی انعکاس گرایشات سیاسی و اجتماعی جامعه نیست و هیچ انعکاسی از تمایلات مردم را بر خود ندارد. دموکراسی، انتخابات، تظاهرات مردم، تقلب در انتخابات، فعال کردن کلیسای آرتدوکس و آوردن او به پشت نا جی دموکرا سی در اوکرایین( یوشچنکو)، اظهارات رهبران دولتهای غرب در باره تقلب در انتخابات و ..... تلاش برای نشاندن یک کاندید خدمتگار غرب به جای یک کاندید متمایل به روسیه است. دموکراسی و انتخابات در اوکرایین و در کل اروپای شرقی بیشتر از این معنا ندارد.
حاد شدن جدال بر سر دموکراسی و انتخابات نشان از حاد شدن اختلافات روسیه با اروپا و امریکا ، خطرناکترین پدیده در این میان بازی با ورق اعتراضات خياباني است. تظاهرات خياباني در اعتراض به انتخابات، هیچ ربطی به خواست و مطالبه توده هایی که به تظاهرات کشیده شدند ندارد. دولت اوکرایین اعلام کرد تظاهرات را سرکوب میکند و یوشچنکو هم قصد دارد مردم را به درگیری با دولت بکشاند. روسیه و دولت متمایل به روسیه و غرب و یوشچنکوی متمایل به غرب دارند در اوکرایین یک فاجعه میسازند.
در صورت وقوع این فاجعه، باید آن را سناریوی د موکراسی در اوکرایین نامید. با ادامه این جدال حتما هم غرب و هم روسیه به سراغ احساسات قومی و ملی و مذهبی مردم اوکرایین خواهند رفت و با دامن زدن آن جامعه اوکرایین را با شرايط نظم نوین جهانی منطبق میسازند. شرا يـطی که در آن درگیریهای قومی و مذهبی شیرازه جامعه را نابود خواهد ساخت. هواداران ويکتور يوشچنکو، رهبر اپوزسيون در اوکراين براي چند مين روز با ادامه اعتراضات خود به نتيجه انتخابات رياست جمهوري، بي صبرانه انتظار تصميم ديوان عالي کشور را مي کشند،که چند روز است بالای اعتراضات هر دو جانب غور و بررسي انجام مي دهد. آنان با دادن شعار از پوليس مي خواهند به آنان بپيوندند. کميسيون انتخابات اوکراين هفته پيش ويکتور يانوکوويچ، صدراعظم را برنده انتخابات رياست جمهوري اعلام کرد، اما يوشچنکو مدعي است که انتخابات با تقلب گسترده همراه بوده است.

همزمان با ادامه اعتراضات اپوزسيون، هواداران ويکتور يانوکوويچ در زا دگاهش در منطقه شرقي اوکراين هم به پشتيباني از او برخواستند. در اين ميان طرح خواست همه پرسي براي خودمختاري منطقه شرقي و جنوبي اوکراين از طرف مجلس محلي اين مناطق واکنش همه طرف هاي درگير را به دنبال داشت. لئونيد کوچما، رئيس جمهوري، ويکتور يانوکويچ و ويکتور يوشچنکو همگي با رد قاطع بحث خود مختاري خواستار حفظ تماميت ارضي اوکراين هستند. به دنبال ميانجگری رئيس جمهور پولند همراه با سرپرست کميسيون خارجي اتحاديه اروپا و رئيس جمهور ليتوا روز چهارشنبه گذشته،ليونيد کوچما برای بازديد کاری وارد ماسکو گرديده و با همتای روسي خويش به گفتگو پرداخت .در هر حال امريکا و اتحاديه اروپايي با درنظرداشت مبرميت مناسبات سياسي – اقتصادی با روسيه اکنون در اتخاذ تصميم مبني بر تائيد و پشتيباني يو شچنکو نرمش نشان مي دهند .چنانچه نخست وزيرهالند که رياست دوره ای اتحاديه اروپايي را دارد ،ابراز نمود که از هيچ کانديد مشخص پشتيباني ننموده و خواستار دور جديد انتخابات در اوکرائين مي باشد،که جورج بوش نيز تلويحاً پاليسي اتحاديه اروپا را تاييد نمود.
December 2nd, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی